Perşembe

EK GIDAYA GEÇERKEN BİLİNMESİ GEREKENLER



Bir çok doktor bebeklerde ek gıdaya geçiş için uygun olan ayın 6. ay olduğu görüşündedir. Tek başına anne sütü ilk altı ay bebeğinizin D vitamini ihtiyacı dışındaki bütün ihtiyaçlarını karşılar. ( Dışardan D vitamini takviyesi ve bol güneş gereklidir.) Bebeğiniz eğer anne sütü alamıyorsa ve mama ile besleniyorsa muhtemelen doktorunuzun tavsiyesi 4.ayın sonunda ek gıdaya yavaş yavaş başlamanız yönünde olacaktır. Ama bu ne kadar doğru bir karar tartışılır.

Ek gıdaya geçerken yapabilecek alışverişler,
  • Cam rende, meyve püreleri için kullanılacak.
  • Mama kaşığı, ilk etapta my cey ilk mama kaşığı denenebilir.
  • Buharda sebze pişirici
  • Yoğurt makinesi
  • Önlük
  • Mama sandalyesi
  • Suluk
  • Mama takımı


 Yukarıdaki listeden biz sadece yoğurt makinasını almadık ama ben sizler için kolaylık olabilir diye belirttim. Annem ve kayınvalidem çok güzel yoğurt mayalıyor ihtiyacımız olmadı bu yüzden.
Başlangıç döneminde Kerem'in yiyeceği yoğurtları günlük olarak küçük kavanozlara mayaladık. Yeni yeni bir kaç günlük yoğurtları tüketmeye başladı. (şuan 17 aylık) Meyve filesi ise hem büyük rahatlık hemde doğal bir diş kaşıyıcı :) Ayrıca bebeğiniz meyveyi sürekli püre olarak tüketmek zorunda kalmıyor.

Biz Kerem 5,5 aylıkken tadımlara başladık. Tam bir ek gıdaya geçiş diyemeyiz buna sadece günde belki bir kere ceyrek elma vs tattırıyordum. 6. ayın sonunda tam olarak tadımlara başladık ve ek gıda serüvenimiz başladı. Bebek liderliğinde beslenme (blw) yöntemini kullandık. BLW detaylarımızı da daha sonra yazarım. Ek gıdaya geçerken hangi gün ne yedi nasıl ilerledik bu konuya pek fazla değinmek istemiyorum doktorunuzun yönlendirmesi daha doğru olacaktır çünkü her doktor farklı bir yöntem belirleyip ilerliyor. Bizde Kerem'in doktorunun verdiği listeye uyarak ilerledik. Bu yüzden ek gıdaya başlarken neler yapmalıyıza değil de daha çok neler yapmamalıyıza bakacak olursak,



  •  İlk olarak kesinlikle blender kullanmadım. Başlangıçta cam rende veya tel süzgeç kullanıp 10. aya doğru çatalla ezmeye geçebilirsiniz. Aksi taktirde bebek pütürlü gıdalara alışmakta zorluk çekebilir.
  • Bebe bisküvisi, hazır paket kaşık mama, pirinç unu,kavanoz mama vermedim. Bebeğinizin sağlıklı büyümesini istiyorsanız reklamlara aldanmayın onları evde hazırladığınız doğal besinlerle besleyin. Bisküvilerin tümünde aşırı miktarda şeker ve karbonhidrat bulunmaktadır. Paketli hazır gıdalara hayır!
  • Bulamaç yapmadım. Özellikle kahvaltıda kolaylık olsun diye bulamaç yapmayı tercih ediyor olabilirsiniz ancak bebeğinizin hepsinin tadını tek tek alması ve damak zevkinin gelişmesi gerekir.
  • Yemeklerin suyuna ekmek banıp vermedim :) Hiç bir besin değeri olmayan bu yöntem kullanılmamalı. Çevremdeki bazı insanlar "Damak tadı gelişir yemeğin,salatanın suyuna ban ver." deselerde dinlemedim.
  • 3 gün kuralını uygulamadan yeni bir gıda tattırımına geçmedim. 3 gün kuralında bebeğinizin alerjik reaksiyon gösterme ihtimaline karşı ilk kez tanıştığı gıdayı 3 gün üstüste azar azar tattırıyorsunuz. Bu 3 gün içerisinde herhangi bir yeni gıda (henüz tüketmediği bir gıda) vermiyorsunuz ki alerjik reaksiyon gösterirse hangi besinden kaynaklı olduğu kolay anlaşılabilsin.



  • Bunların dışında Kerem herhangi bir gıdayı sevmediyse sevmedi diyip o gıdayı vermeyi bırakmadım bir süre bekledim sonra tekrar sundum veyahut farklı formlarda sundum. Örneğin balkabağından ilk başta çok hoşlanmadı ama farklı tarifler denediğimde yediğini gördüm. Şuan da yumurtayı sürekli reddediyor ama ben mutlaka haftasonu kahvaltılarında farklı farklı tarifler deniyorum. Kiminden bir kaç lokma yiyor kimine dokunmuyor bile :)
  • Bakmayın burada ekmek kemirdiğine:) Beyaz un yasak :) Ek gıdaya başladıktan bir süre sonra Kerem'in ayına uygun tariflerle bebek keki ve pancake denedim. Paketli hazır gıdaların hepsine karşıyım, şeker tüketmesini doğru bulmuyorum ama şekersiz pekmezle ve meyvelerle tatlandırılan tam buğday unu kullanılan çok güzel pancake ve bebek keki tarifleri var. Benim Kerem'e hazırladığım pancake tariflerinden biri olan incirli pancake 'i bebeğinizin ayına uygunsa deneyebilrisiniz.

  • Bir yaşına kadar inek sütü, tuz, şeker, bal, çilek, patlıcan vermedik. Doktorumuz, tuzun henüz böbrekleri çok hassas olan bir yaşından küçük bebeklerde ciddi böbrek sorunları oluşturabileceğini ve şekerinde aynı şekilde diyabet ve kalp rahatsızlıklarına sebep olabileceğini söyledikten sonra nasıl verebilirdik zaten. 
Bebeğinizin şeker ihtiyacını karşılamak için 1 yaşından sonra da doğal gıdalar tercih etmenizde fayda var. Pekmez, bal, ev yapımı şekersiz reçeller (tarifini ekleyebilirim), meyveler ve keçi boynuzu tozu kullanarak Kerem'in tatlı ihtiyacını giderme yolunu seçiyoruz biz. Çünkü bebeğin beslenmesine 1 yaşına kadar gösterilen özenin daha sonraki yıllarda da mümkün olduğunca devam ettirilmesi gerektiğine inananlardanım. Özellikle çikolata, şekerleme abur cubur tüketimi en azından 3 yaşına kadar söz konusu bile olmamalı. 

Bunların yanında,
Yeni besinleri bebek açken deneyin. Başlangıç olarak sebzeleri tercih edin. Sürekli püre haline getirilmiş gıdalar yerine ara sıra parmak besinleri (elleriyle kavrayıp ağzına götürebileceği) tercih edin. 8. ayda başlayabileceğiniz kırmızı et tüketimini ihmal etmeyin kırmızı et demir kaynağıdır. Başlangıcı kolay yemesi ve sindirmesi için köfte ile yapabilirsiniz. Paraben içerdiği için Kerem'e kan damlası vermedim. Ama siz sakin bunu örnek alıp gerekli kan testlerini yaptırmadan ve doktorunuza danışmadan kan damlanızı bırakmayın. Kerem'in kan sayımları düzgün çıktı ve doktoru yeteri kadar kırmızı et ve pekmezle bu şekilde desteklemeye devam ettiğimiz sürece bu ilaca ihtiyacımız olmadığına karar verdi. Düzenli olarak kan testlerini yaptırıyoruz ve şimdilik damlayı kullanmadan devam ediyoruz.

Ve son olarak bebeklerinizi tek yönlü beslenmeden uzak tutun.

Kerem'in (17 aylık) neredeyse her gün mutlaka tükettiği gıdalar:

Yoğurt, kefir, ceviz, pekmez, az bir miktar kıyma bile olsa kırmızı et, meyve. Bunların dışında haftada bir kez avakado. 15-20 günde bir balık. 

Ve unutmayın bu yazıyı bir doktor veya beslenme uzmanı olarak yazmadım. Yalnızca benim bir anne olarak Kerem'in ek gıdaya geçiş aşamasında deneyimlediklerimden ve kararlarımdan oluşan bu yazı size ve bebeğinize uygun olmayabilir. Ama genel kabul görmüş bilgiler içerir anne tavsiyesidir. :) Doktorunuza bebeğiniz özelinde danışmadan herhangi bir karar almayın ve uygulamayın :)

Keyifli ek gıda serüvenleri dilerim:)

Tüm bebişlere afiyet olsuun :)






2 yorum:

  1. Selin hanım ek gıda lahmacun olur mu 8 aylık bebeğimde benim biz hataylıyız

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahaha Mustafa :) aklıma şu sözü getirdin "Nişanlım düğünümüz açık havada olsun istiyor ama biz Adanalıyız amcamlar yeşili bahçeyi görünce direk mangala girişir :) " buarada 8 aylık bebeğinize tam buğday unu ile evde baharatsız lahmacun yapabilirsiniz😂 Yerse 🙄

      Sil